Lääkisopiskelijana kuulee ihmisiltä usein kyselyitä, että leikkelettekö te ihan oikeasti ruumiita siellä ja eikö se ole aika ällöttävää. No kyllä me ihan oikeasti leikellään ja onhan se välillä vähän ällöäkin. Varoitus: teksti sisältää yksityiskohtia.
Dissektiot
Ruumiiden pilkkomista on kahta eri sorttia: dissektioita ja obduktioita. Dissektiot alkavat ensimmäisen vuoden keväällä osana anatomian suotavaa – joskaan ei pakollista – opetusta. Dissektiosalien ruumiit ovat verenkierron kautta formaliiniliuoksella balsamoitujen vapaaehtoisten ja tietyt kriteerit täyttävien (esim. ei vakavia infektioita) maallisia jäännöksiä. Joskus aiempina vuosikymmeninä avauksia oli enemmän ja avattavat olivat ”valtion varoin haudattuja”, käytännössä siis pulsuja ja vankeja.
Nämä nykyisin käytössä olevat heput ovat ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden eli alfojen kohdalle tullessaan olleet kylmiöissä jo liki vuoden, mitä ennen toisen vuosikurssin opiskelijat eli beetat ovat jo peranneet vatsa- ja rintaontelon ja nuorempia hämmentääkseen vaihdelleet elinten paikkoja. Obduktiosaleissa leijailee tympeä haju, joka ei tahdo lähteä käsistä kuin kulumalla, etenkään, jos onnistuu rikkomaan jo parasta ennen –päivämääränsä ylittäneet ohuet kumihanskat. Ruumiit ovat kylmiä, harmaita, mahallaan makaamisesta naamastaan aivan lytyssä, osin kivikovia ja osin täynnä säilöntänestettä. Aika vastenmielisiä siis. Toisaalta kaltaistani herkkämielistä ihmistä helpotti huomattavasti se, että ruumiit olivat erittäin konkreettisesti kuolleita ja melko vähän ihmismäisiä.
Dissektiot ovat puhtaasti opetustilanteita, joissa reilu kymmenen ihmistä piipertää yhden vainajan kimpussa ja yrittää kerros kerrokselta kuoria ruumista ja bongata anatomisia rakenteita. Jokaiselle ruumiille on omat vihreät roskakorit, joihin irtonaiset osat heitellään, jotta mahdollisimman paljon kyseistä vainajaa ja mahdollisimman vähän vieruskaveria voitaisiin sitten polttohaudata. Ei uskoisi, miten vaikeaa voi olla erottaa rasvan ja selkälihasten välistä rajaa tai tunnistaa hermoa laskimosta. Obduktioiden tuoreilla ja vähemmän kankeilla ruumiilla se on huomattavasti helpompaa. Dissektioissa tulee hyvä motivaatio terveisiin elintapoihin, kun tajuaa, kuinka paljon rasvaa vain hieman pulleassakin ihmisessä on, kun sen alta tai seasta yrittää kaivella jotain.
Obduktiot
Obduktioihin päästään tutustumaan Helsingissä toisen vuoden lopussa ja kolmannen syksyllä. Obduktiot ovat ihan oikeita lääketieteellisiä ruumiinavauksia, joissa opiskelun ohella pyritään etsimään kuolinsyytä. Valtaosalle suomalaisista tehdään ruumiinavaus, ja näistä valtaosa on ns. oikeuslääketieteellisiä ruumiinavauksia, joka suoritetaan mm. jos vainaja ei ole ollut lääkärin hoidossa, kuolema on ollut yllättävä tai epäillään rikosta, ammattitautia tai hoitovirhettä. Loput menevät sitten patologian laitokselle.
Itse pidin obduktioista huomattavasti enemmän kuin dissektioista. Ruumiit eivät haise yhtä pahalle (suolistoa lukuun ottamatta) ja ovat paljon selkeämpiä ja helpommin käsiteltävissä. Siinä missä dissektiot olivat enimmäkseen pientä nysväämistä (”Pidä kynäotteella niitä pinsettejä!” ”Sori, mää katkasin hermon ja se hävis johonkin.” ”1. viilto spina iliaca anterior superiorista ligamentum inguinalen kraniaalipuolta mediaalisuuntaan kohti tuberculum pubicumia.”), kuuluivat obduktiosalin työvälineisiin mm. sirkkeli ja valtava miekanomainen veitsi. Toki jälkimmäisessäkin sai ihan kyllikseen yrittää etsiä kilpirauhasta punnittavaksi ja pienillä saksilla metsästää reittiä kalkkeutuneiden sepelvaltimoiden läpi.
Obduktiot olivat myös jossain määrin dissektioita siistimpiä. Veren kanssa toki joutuu olemaan tekemisissä ja sisäelimet alkavat kahden tunnin preparoinnin jälkeen levitä lammikoksi pöydälle (”Kyllä se mahalaukku tässä vielä äsken oli, ootas mää etsin sen täältä muhjusta…”), mutta suojavarusteet ovat paremmat ja ruumiista ei yleensä roisku epämääräisiä nesteitä.
Lisäksi ruumiinavauksista oppi oikeasti paljon, kun näki terveitä ja sairaita elimiä ja pääsi pohtimaan kuolinsyitä (Ei hätää, emme me niitä lopullisia potilaspapereita silti kirjoita). Lisäksi erilaisissa demonstraatioissa, videoiduissa avauksissa ja 1700-luvun valistuksen aatetta henkivässä rauhoitetussa amfiteatterin mallisessa salissa pääsi näkemään vielä enemmän tapauksia kuin itse avasi. Kyllä se kummasti syöpyy mieleen, kun näkee alkoholistilla lähes viisikiloisen kirkkaan keltaisen rasvamaksan, joka oikeasti täyttää puolet vatsaontelosta ulottuen sen puolelta toiselle ja jättää siivutettaessa veitseen inhottavan rasvaisen lähmän.
Itse olen pitänyt kauheasti kaikesta leikkelystä, jota meillä on ollut. Se on mukavan käytännönläheistä ja konkretisoivaa puuhaa kaiken lukemisen keskellä. En silti häpeä myöntää, etteikö minun olisi parina ensimmäisenä kertana tehnyt vähän huonoa, mutta asioihin tottuu yllättävän nopeasti. Minäkin, joka pelkäsin katsoa yhtään väkivaltaisia elokuvia on nykyään se, joka lähinnä kyynisenä kommentoi silpomiskohtauksia: ”Ei se oikeesti näytä tolta.”
P.S. Harkitsin tämän postauksen kategoriaksi myös "ihoa", mutta arvelin, ettei se ehkä olisi sopivaa...
Keskustele/Comment
Vierailija (ei varmistettu) |
Lääkiksestä salaa haaveilevana minua kiinnostaisi miksi sinä haluat lääkäriksi? Ja oliko mitään ennakko odotuksia tai jännitystä koulun suhteen?
Tuo obduktio/dissektio on minulle ainakin opintojen kohdalla yksi kynnyskysymys vaikka vainajia olenkin kohdannut..mutta avata ja leikellä, jaiks :D
Kainaloinen kana |
Olen oikeastaan ajatellut kirjoittaa tuosta lääkikseen päätymisestä ihan oman postauksen :) Itsekin jännitin noita leikkelyitä ja muita aluksi tosi paljon, mutta jotenkin tässä opintojen aikana on kasvanut siihenkin hommaan. Ei sitä oikeasti kannata niin pelätä, kyllä kaikkeen turtuu nopeasti. Meilläkin tänä syksynä kaikki 120 saivat obduktionsa kunnialla suoritettua. Ja sitten jos tekeekin huonoa, niin istuu hetkeksi alas, ei sitä kukaan todellakaan katso pahalla.
Kyllä lääkiksessäkin on kaikenlaisia piikkikammoisia ja niitä, jotka pyörtyvät tai meinaavat pyörtyä opetukseen (itseni mukaan lukien).
bigba (ei varmistettu) |
Hei,
Lääketieteellisillä tiedekunnilla Suomessa on opiskelijoita varten tehty tietoturvaohjeistus: suosittelisin lämpimästi, että tutustuisit oman tiedekuntasi ohjeisiin. Tietoturvaohjeistus ei koske pelkästään keskustelua reaalimaailmassa, eikä pelkästään potilastietoja, vaan myös nettiä (erit. sosiaalinen media) ja tapaa, jolla opiskelusta/lääkärintyöstä puhutaan ja mitä siitä tuodaan esille.
Osuin blogiisi sattumalta, enkä voinut olla huomaamatta ilmeisiä yhtäläisyyksiä tämän sinun kirjoituksesi ja muuan toisaalla bloggaavan opiskelijakollegasi kirjoitusten välillä. Tuon viimeksi mainitun kirjoituksen pyysi lopulta tiedekunta poistamaan.
Tämä ystävällisenä neuvona vähän vanhemmalta, jo opiskelunsa päättänneelta kollegalta.
Kainaloinen kana |
Kiitos varoituksesta. En tosin yrityksistäni huolimatta löytänyt tuollaista ohjetta. Yliopisto-opetushan on kuitenkin julkista, joten katson oikeudekseni saada kirjoittaa aiheesta niin kauan kun potilaiden yksityisyydensuoja ei vaaraannu.
Vierailija (ei varmistettu) |
Puhutpa kunnioittavasti vainajista, jotka lahjoittavat ruumiinsa lääketieteelle. Vastenmielistä mässäilyä asialla, joka kaipaisi kunnioitusta ja kiitosta. En väitä, että dissektioita tai obduktioita ei opiskelijoiden toimestakin tehtäisi, mutta meillä ainakin opetetaan kunnioittamaan vainajia ja toivon, että myös teidän tiedekunnassa tehdään niin. Opiskele vielä muutama vuosi ja jatka blogia sen jälkeen, sitten kokeneempana kollegana, ei harmita sitten myöhemmin.
Kainaloinen kana |
Olen pahoillani, jos loukkasin sinua jotenkin. Se, että kirjoitan kevyesti, ei tarkoita, etten kunnioittaisi ja arvostaisi ruumiinsa lahjottaneita ihmisiä tai kuolleita itsessään. Haluan kirjoittaa näistä asioista tässä ja nyt, koska nämä ovat nimenomaan opiskeluaikaisia kokemuksiani ja aivoituksiani.
Haluaisitko vielä tarkentaa, mikä tässä mielestäsi oli mautonta mässäilyä. Tapani kuvailla omaa kokemustani vainajista? Yksityiskohdat leikkelyn teknisestä suorituksesta? Vai ylipäätään se, että kirjoitin koko aiheesta?
Kertokaa nyt ihmeessa muutkin, jos olette jotenkin pahoittaneet mieleni tämän tekstin takia. Tällaista se on, eikä se muuksi muutu vaikka toisin kirjoittaisinkin. Onko teksti herjaava?
Pekka Louhiala ja viisi muuta (ei varmistettu) |
Lääkärin ja lääketieteen opiskelijan vaitiolovelvollisuus ei tarkoita vain sitä, että potilaan henkilöllisyys ei paljastu ulkopuolisille. Kaiken julkisen puheen ja kirjoittamisen tulee olla ihmisiä - niin eläviä kuin kuolleita - kunnioittavaa. Nimimerkin Kainaloinen kana blogi "Ruumiin leikkelyä" 21.11.2012 on pilke
silmäkulmassa kirjoitettu kuvaus dissektoista ja obduktioista, mutta blogin sävy on osin sellainen, että monet ihmiset voivat kokea sen loukkaavana. Siksi pyydämme että kirjoittaja poistaa blogin.
Pekka Louhiala
Anne Pitkäranta
Pauli Puolakkainen
Heikki Hervonen
Hanna Jarva
Kaisu Pitkälä
Kanssaopiskelija (ei varmistettu) |
Mielestäni korrekti tapa puhua potilaista tulisi säilyttää oli kyseessä elävät tai kuoleet joten esitän sinulle kysymyksen että tuntuisiko sinusta korrektilta jos joku puhuisi siitä kuinka vastenmielinen sinun omaisesi on, kuinka sinun isoäitisi sisäelimistä jää veitseen inhottava rasvainen lähmä tai kuinka sinun sukulaistasi perataan ja kuoritaan, hänen kanssaan piiperretään ja lopuksi yritetään heitellä ruumiinosia oikeaan roskikseen, jotteivat ne joudu väärään hautaan? Tai miltä kuulostaisi että sinun läheisesi parissa nysvätään vaikka tämä pahalta haiseekin? Tuntuisiko asialliseta jos joku sanoisi sinun omaisesi sisuskalujen olevan muhjua ja hänestä roiskuvan epämääräisiä nesteitä?
Ja entä kun joku lääketieteen opiskelija toteaa kaikesta ylläolevasta huolimatta pitävänsä näiden heppujen eli muun muassa sinun omaisesi leikkelystä ja lopulta toteaa saaneensa siitä oikeastaan ihan kyllikseen?
Kysyn myös vielä miten luulet potilaiden voivan luottaa lääkäriin joka ylläolevin sanankääntein puhuu muista potilaistaan? Eikö vaitiolovelvollisuuden lisäksi juuri ihmisten kunnioittaminen, niin elävinä kuin kuolleinakin, niin teoissa kuin puheissa, ole luottamuksellisen potilas-lääkäri -suhteen ja sitä myöten onnistuneen hoidon perusta ja edellytys?
Pilke silmäkulmassa ja kevyemmällä otteella saa mielestäni käsitellä vaikeitakin asioita - eihän ruumishuoneella tosiaan kukilta tuoksu - mutta mielessä pitäisi pitää muiden ihmisten kunnioittaminen erityisesti jos nämä kyseiset muut ihmiset ovat antaneet ruumiinsa ja yliopisto mahdollistanut opetustilanteen edesauttaakseen meidän oppimistamme!
Kristaliina |
Hopsan, nyt alkoi kiinnostaa - vaikka on tämä Kainaloisen Kanan kiva, erilainen ja hyvin kirjoitettu blogi toki ollut seuraamieni blogien listalla jo aikaisemminkin :)
Voiko todella olla näin, että lääkisläisellä ei olisi lupaa kirjoittaa omista opiskelukokemuksistaan? Kuulostaa korvaani todella erikoiselta. Olisiko opiskelijalla lupa antaa haastattelukommentteja nimettömänä/nimimerkillä vaikkapa Kuukausiliitteelle?
Ymmärrän hyvin lääkärin vaitiolovelvollisuuden ja kunnioituksen - jopa sen, että joku tästä tekstinpätkästä pahastuu tai että tiedekunta (tms.) pyytäisi tämän ko. postauksen poistamisen. Mutta pyydetäänkö tässä tosiaan koko blogin poistamista? Hmm, maallikon korvaan kuulostaa jopa sensuurilta...
Vaitiolovelvollisuus vs. sananvapaus? Hyvin erikoinen tapaus.
vierailija (ei varmistettu) |
Teksti on täydellinen rimanalitus, ja on jokseenkin ihmeellistä, ettei kirjoittaja alaa opiskelevana sitä itse ole ymmärtänyt. Tämän kirjoituksen kohdalla kyse ei ole sananvapaudesta, vaan juuri siitä, mitä ylläolevat kommentoijat ovat yrittäneet tähdentää (erit. "Kanssaopiskelijan" kommentti). Potilaan kunnioittaminen, niin elävänä kuin kuolleena, on yksi koko lääkärin ammatin kulmakivistä. Lääkärin työ oikeuttaa ja velvoittaa kajoamaan toiseen ihmiseen tavalla, jota mikään muu ammatti ei mahdollista. Tämän mahdollistaa juuri se luottamus, mikä potilaalla on lääkäriinsä. Asia on hyvin moniulotteinen ja sen hahmottaminen on osa lääkärin ammattiin kasvamista. Ilman sen omaksumista ei lääkäri mielestäni voi (tai saa) ammattiaan harjoittaa.
Pekka Louhiala (ei varmistettu) |
Mainitun postauksen/ blogimerkinnän poistoa tietenkin tarkoitimme
tiiti |
Minusta tämä postaus oli hauskasti kirjoitettu teksti varsin raskaasta aiheesta. On kiva kuulla kirjoittajan omia rehellisiä kokemuksia, eikä vain koko homman mystifiointiin tarkoitettua sananhelinään verhottua yleislöpinää.
Minusta tämän tekstin väittäminen loukkaavaksi on yleisön raskasta aliarvioimista. Ei kai kukaan nyt oikeasti oleta, että lääkärit (tai tulevat sellaiset) ovat omalla ajatusmaailmallaan jotenkin tavallisten ihmisten ajatusten, ihmetysten ja mietteiden yläpuolella, että he pystyvät suhtautumaan rationaalisen kylmästi ihan kaikkeen eteentulevaan työhönsä liittyvään? Että tulevia ja nykyisiä lääkäreitä ei pelottaisi, huvittaisi tai mietityttäisi heidän omaan työpaikkansa tapahtumat ja asiat, ihan samalla lailla kuin jokaista muutakin ihmistä. Vaitiolovelvollisuus toki on, mutta en kyllä mitenkään näe, että tässä se olisi uhattuna.
Joel Sammallahti (ei varmistettu) |
Osaa lukijoista vaikuttaa ärsyttävän se, kuinka tässä tekstissä käsitellään ruumiinavaukseen liittyviä tosiasioita hirtehiseen sävyyn, jota voitaisiin osuvasti raadolliseksikin nimittää. Henkilökohtaiset makuasiat ovat käypä syy kehottaa kirjoittajaa vaihtamaan tyyliä, vaikkakin mielestäni järkevämpi reaktio olisi itse etsiä jotain miellyttävämpää luettavaa. Kun tiedekunnan edustajat oman asemansa auktoriteettiin nojaten pyytävät tekstin poistamista, on kuitenkin kysymys jostain hyvän maun rajoja vakavammasta asiasta, nimittäin sananvapaudesta.
Yliopisto ei ole viranomainen, eikä sitä sido viranomaista koskeva lainsäädäntö, mutta sen toimintaa yksityisyyskysymyksissä ohjaa laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta. Koska yliopistolla on yhteiskunnallinen vastuu tiedon tuottajana ja levittäjänä, ja koska sen olemassaolo perustuu kokonaisuudessaan tieteellisen diskurssin vapauteen, soisi sen edustajien suhtautuvan erittäin vakavasti sananvapauden rajoittamiseen. Kuten yksityisyysasioissa, yliopiston ja kaikkien asemaansa yliopiston edustajina vetoavien tulisi pidättäytyä toiminnasta, joka on sananvapauteen liittyvissä kysymyksissä kielletty viranomaiselta.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on tähdentänyt, että vaikka sananvapautta rajoittavia lakeja on useita, niitä tulee tulkita suppeasti. Tämä tarkoittaa, että jos laki ei yksiselitteisesti kiellä jotakin tiedon tai mielipiteen ilmaisua, se kuuluu sananvapauden piiriin ja on siksi suojeltava. Tässä tekstissä ei ole mitään kenenkään potilaan yksityisyyttä loukkaavaa, koska kukaan yksilö ei ole sen sisällöstä mitenkään tunnistettavissa, eikä mitään muutakaan, joka lukeutuisi sananvapautta rajoittavien lakien alaisuuteen. Kuten ihmisoikeustuomioistuimen lausunnossa lukee, "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät." Itse en voi hyväksyä sitä, että lääkärien ammattikunta yrittää rajoittaa jäsentensä ja jopa opiskelijoiden toimintaa tavalla, joka olisi julkiselle taholle laitonta.
Potilaan yksityisyyden suojalla ei, kuten totesin, ole tämän kirjoituksen vastustamisen kanssa mitään tekemistä. Lääkärin ammattietiikkaan erottamattomana osana kuuluvan vaitiolovelvollisuuden on tarkoitus estää lääkäriä käyttämästä poikkeuksellista tietämystään potilaan yksityisasioista tavalla, joka voi tätä vahingoittaa, eli yksityishenkilön suojeleminen. Lääkärien nauttiman erityisen arvostuksen suojeleminen vaatii aivan erilaiset perustelut, joiksi ei kelpaa vetoaminen hämärään kunnioituksen puutteeseen ja nimeämättömien "monien" mahdolliseen loukkaantumiseen.
Kainaloinen kana, älä poista tätä postausta.
Amma |
Jenni Korkeaoja (ei varmistettu) |
Toivon, ettei tätä blogausta poisteta. Jos lääketieteellinen tiedekunta oikeasti ottaa aiheekseen rajoittaa opiskelijoidensa sananvapautta, kehotan ottamaan yhteyttä suoraan vaikkapa ylioppilaskuntaan tai vaikkapa ylioppilaskuntien liittoon SYL:oon. Kirjoituksessa ei ole mitään sellaista, jonka perusteella voidaan kieltää kirjoituksen julkistamista. Jo ajatus siitä, että yksi yksittäinen ammattiryhmä voisi rajoittaa jäsenensä vapautta kertoa kokemuksistaan, on pelottava.
Tiedän, että lääkäreillä on korkea ammattietiikka ja se on sinällään arvostettavaa. Sen livulla ei kuitenkaan voida rajoittaa niin perustavaa laatua olevaa oikeutta kuin sananvapaus. Yksi yksittäinen ammattiryhmä ei voi määritellä, mitä sen jäsen kulloinkin saa työstään kertoa.
Ja sitten ihan mielipidekysymykseen: Onko kirjoitus vainajia tai vainajien sukulaisia loukkaava? Sitä se ei edes mielestäni ole, mutta vaikka se olisi, on kysymys täysin irrelevantti pohdittaessa kirjoituksen poistamista.
nan-nan (ei varmistettu) |
Voi pojat mitä kommentteja! Tuntuu että ihmisten on vaikea ymmärtää että lääkärit, sairaanhoitajat ja kätilöt ovat ihan vaan ihmisiä. Se on useimmille työtä, ei elämäntapa tai uskonto. Lääketiede ja hoitotyö eivät ole mitään pyhää pyhempää glamouria vaan just sitä, mitä tässä kirjoituksessakin kerrottiin. Verta, paskaa, hikeä ja yrjöä. Ihmisellä on eritteitä, tauteja, verta valuu ja kaikki kuolevat. Oho, mites nyt noin. Kuolema taitaa olla vieläkin aikamoinen tabu Suomessa huh huh. Ei se ole minun mielestäni mitenkään epäkunnioittavaa puhua tosiasioita ja olla kaunistelematta asioita. Käsittääkseni tämä blogi (uusi kiinostava tuttavuus!) kertoo lääketieteen opiskelijan fiiliksistä opiskelusta ja elämästä. Älä lue jos et kestä todellisuutta.
Onko jollekin oikeasti yllätys, että lääkäriä tai hoitajaa voi jokin työ/opiskelu tilanne inhottaa tai ällöttää. Että asiakkaat tai potilaat eivät ole kaikki ihan niin ihania. Ammatillisuutta on se ettei osoita näitä tunteita potilaalle - ei sitä ettei niiden tunteiden olemassaoloa saisi myöntää. Opiskelen itse viimeistä vuotta kätilöksi ja sitähän vasta pyhänä ammattina pidetään. Työ on mahtavaa ja ihanaa, mutta ei nyt kuitenkaan ihan niin glamoröösiä, kuin moni kuvittelee. Ja siitä nyt ei todellakaan saa puhua. Siitä miten äidit synnyttää, imettää ja isät sekoilee. Se on niin pyhä asia se.
Mikko Kari (ei varmistettu) |
Näin maallikon ja tavallisen kansalaisen näkökannasta en nähnyt kirjoituksessa mitään erityisen paheksuttavaa tai edes moitittavaa. Päin vastoin, teksti sai minut harkitsemaan ruumiini luovuttamista tieteelle, opetuskäyttö mukaanlukien. Elinluovutustestamentti minulla toki jo on, joten saakoon yliopisto sitten jämät.
Mielestäni teksti oli, vaikkakin raadollista, myös käytännön opetustyötä valaisevaa. Ottakaa myös huomioon, että yliopisto-opetus on lain mukaan julkista ja näitä obduktio- ja dissektioluentoja saa lain mukaan ymmärtääkseni mennä seuraamaan ihan kuka tahansa kansalainen. Osallistuminen opetukseen (varsinainen leikkuu) toki jätetään kurssille osallistujille.
Olisikohan kyseessä pikemminkin se, että tietty osa lääketieteellisen opiskelijoista kokee uhaksi sen, että varsin arvostettu eliittikoulutus (oikeutetusti eliittiä) näin 'demystifoidaan' ja lääkärien ja lääkäriopiskelijoiden näytetään olevan ihmisiä myös siellä luentosalissa ja ruumiinavauksen kohdalla, eikä ylevämielisiä latinaa suoltavia robotteja?
Vierailija (ei varmistettu) |
Monet kommentit vaikuttavat melko epäkypsiltä tai ehkä kirjoittajilla on vielä vähänlaisesti kokemusta vastuullisten työtehtävien mukanaan tuomista rajoitteista.
Ei monessa hoitoalan ulkopuolisessakaan ammatissakaan työskentelevä voi vapaasti avautua työhönsä liittyvistä tuntemuksista tai ajatuksista. Projektipäällikkö zeta ei voi omalla naamallaan blogata, kuinka asiakas x haisee hielle ja vanhalla viinalle, vaikka muuten ihan hyvä asiakas onkin.
Tai voi toki, mutta pian voi olla myös pari entistä asiakasta ja entinen työpaikka. Moni on joutunut tämän kantapään kautta oppimaan.
Työ ja opiskelu herättävät toki tunteita, mutta jotkut tunteet on paras purkaa pienemmässä piirissä työkavereiden ja läheisten kesken.
Ei se sen kummallisempaa ole.
Maria Morri (ei varmistettu) |
Onpa erikoista, että näin kovasti vaaditaan poistettavaksi kirjoitusta, joka ei sovi johonkin ammettietiikan idealisoituun kuvaan. Voin yhtyä muiden maallikoiden näkemykseen siitä, että tällainen on lähinnä kiinnostavaa ja mukavaa vaihtelua – ei näistä asioista yleensä missään kuule. Itse elintestamentin tehneenä (silloin kun sitä vielä tarvitsi) voin sanoa, ettei minua häiritse vähääkään se, mitä ruumiilleni tapahtuu kuolemani jälkeen, ketkä sille tekevät mitä ja miten siitä puhutaan. Olenhan kuollut. Pikemminkin jos voisin olla avuksi jonkun oppimistilanteessa ja vaikkapa auttaa leikkelijääni tahi yleisöä ymmärtämään et hei, alkoholi on perseeestä koska maksarasva, niin olisin suorastaan ilahtunut. Ellen siis olisi kuollut.
Sen sijaan minusta on aikamoisen vakavaa, että alan sisällä esiintyy auktoriteettiin vetoavaa painostusta siitä, mikä on sopivaa sananvapauden harjoittamista ja mikä ei. Onko tämä kenties yleinenkin käytöntö lääkäripiireissä? Kenenkään yksityisyyttä ei ole vaarannettu, kenenkään oikeuksia ei ole loukattu. Miksi on niin suuri uhka se, että opiskelija kertoo kokemuksistaan? Keitä te professorit ja "kokeneemmat kolleegat" olette puhumaan kaikkien maailman potilaiden puolesta miten kamalasti he pahastuvat ja järkyttyvät tällaisesta? Ei sillä, loukkaantuminen ei ole koskaan, ei koskaan, pätevä perustelu sananvapauden rajoittamiselle. Jos joku loukkaantuu, se on valitettavaa, mutta elämä on. Lääkäreinä luulisi teidän sensuurimielistenkin sen ymmärtävän.
Anonymous (ei varmistettu) |
Tätä kirjoitusta ei tule missään nimessä poistaa. Mikäli ruuminavauksien realistisesti kuvattua todellisuutta pidetään loukkaavana on niiden käytäntöjä syytä muuttaa, ei ampua viestinviejää. Kirjoittaja onnistuu tekstissään myös tuomaan erittäin hyvin esille ruuminavausten välttämättömyyden lääkärin koulutuksessa sekä vieläpä antamaan hieman tuntuvaa terveysvalistusta rasvamaksasta ja lihavuudesta kirjoittaessaan.
Toivottavasti Louhiala et al kehoittavat poistamaan kirjoituksen yksityishenkilöinä eivätkä yliopiston edustajina. Muutoin tässä on mahdollisuudet suuren luokan skandaaliin. Mutta tuleepahan kirjoitus saamaan massiivisesti enemmän huomiota kuin ilman sensurointiyritystä.
Iridian (ei varmistettu) |
Lääkärikunnan toiminnan mystifioinnista tässä todellakin on kyse. Ja se jos mikä on ristiriitainen ja vaikea asia. Toisaalta lääkärikunnan mystiikka edesauttaa luottamusta joidenkin ihmisryhmien kohdalla, ja helpottaa täten potilaiden ja lääkäreiden välistä kanssakäyntiä. Toisaalta lääkärikunnan mystiikka johtaa siihen että virheistä ei puhuta avoimesti, edes lääkärikunnan sisällä. Brian Goldmanin TED-talk asiasta on varsin valaiseva.
http://www.ted.com/talks/brian_goldman_doctors_make_mistakes_can_we_talk_about_that.html
Tämä on vakava asia, vaikeuttaa rakenteellisten virheiden poistamista.
Omakohtaisesti ylläoleva teksti oli mielenkiintoinen, eikä suinkaan vähennä haluani testamentata ruumistani tieteelle. Toisaalta, olen sitä ihmisryhmää joka ei lääkäreiden mystiikasta välittäisi muutenkaan, joten olen osa sitä sananparrellista kuoroa, jolle saarnaamisesta ei ole hyötyä.
Hermanni (ei varmistettu) |
En kyllä nyt ymmärrä ollenkaan. Ketä tämä kirjoitus loukkaa? Nimettömiä ruumiinsa vapaaehtoisesti lahjoittaneita? Ja senkö takia se pitäisi poistaa?
Vierailija 19.12.2012 23:24 - erikoinen tuo tuollainen yritys, jolla on tuhansia asiakkaita, kukaan ei ole yksilöitävissä ja kaikki kuolleita. Kertoisitko lisää?
Vierailija (ei varmistettu) |
Ei mulla varsinaisesti muuta ole, kuin että käsittämätöntä höpöhöpöä vaatia postauksen poistamista. Teksti valaisi - mielenkiintoisella tavalla - ainakin itselleni aiemmin täysin tuntematonta lääkismaailmaa. Hyvä homma, jatkukoon samaa rataa.
Vierailija (ei varmistettu) |
Kiitoksia mielenkiintoisesta artikkelista. Älä ihmeessä poista tätä vaikka jotkut sitä vaativatkin. Itse en näe tässä mitään loukkaavaa.
Vierailija (ei varmistettu) |
Hrrrr. Aika karua tekstiä, eikä kyllä kovin kunnioittavaa ketään vainajaa kohtaan. Mutta kannanotto kai tämäkin.
Vierailija (ei varmistettu) |
Eihän alkuperäinen teksti ole mikään kannanotto. Kyseessä on kertomus opiskelusta.
Vierailija (ei varmistettu) |
Totuus on ehkä joillekin liikaa...
Vierailija (ei varmistettu) |
Kaikille herkkahipiaisille tiedoksi - kun te jossain vaiheessa elamaa paadytte leikkaupoydalle jonkin syyn vuoksi, elavana tahi kuolleena, niin kylla ne leikkurit ja tyokalujen kayttajat vasaavat teista poydalla makaavista ihan roisia huumoria ilmoille. Aivan kuten huumori lentaa muillakin tyopaikoilla.
Saattavat pirut viela vilkaista vehkeiden kokoja ja muotoja tai arvioida alapaan karvoitusta tai karvattomuutta, ja naureskella homman paalle remakat naurut.
Itsehan kirjoitin viime leikkaukseen pakaroihin tussilla "Havin' fun" jos vaikka joku sattuisi lukemaan!
Vierailija (ei varmistettu) |
Tulin vain toteamaan, että kirjoittaja antaa itsestään todella, todella huonoa mainosta mahdollisena tulevana lääkärinä.
Vierailija (ei varmistettu) |
kelle antaa, kelle ei. mä kyllä tulisin vastaanotolle ja uskallan mennä muidenkin lääkärien vastaanotoille, vaikka arvatenkin heilläkin onkin vastaavanlaisia havaintoja.
Vierailija (ei varmistettu) |
Onkohan tästä pahempaa jeesustelua nähty toviin? Kerrankin joku lääkiksessä pyörivä kirjoittaa ihmisten kielellä siitä arjesta mitä siellä koetaan, ni jo vaaditaan päätä pölkylle! Jännä juttu että monet kommentoijat ovat todenneet, että he ovat valmiita luovuttamaan oman ruumiinsa lääketieteen käyttöön kuolemansa jälkeen luettuaan tämän blogin. Niin aion itsekin luovuttaa ruumiini lääketieteen käyttöön, vaikka sitä kuinka silvottaisiin, sirkkelöitäisiin tai heiteltäisiin osia väärään roskikseen. Villi veikkaaus, ettei kuolleita paljoa kiinnosta miten heidän ruumiitaan käsitellään.
Pidän sitä äärimmäisen valitettavana että olet joutunut myrskyn silmään tämän asian tiimoilta, pidä kuitenkin lippu korkealla!
amelia |
Minäkin haluan osoittaa tukeni blogin kirjoittajalle. Siis eihän tässä nyt ole päätä eikä häntää. Kirjoittaja ei ole tehnyt mitään väärää kertoessaan rehellisesti opiskelukokemuksistaan. Siis nimenomaan rehellisesti, ei mitenkään pilkallisesti, kuten jotkut tuntuvat asian näkevän.
Joel Sammallahti kirjoitti erittäin hyvin kommentissaan, että "potilaan yksityisyyden suojalla ei, kuten totesin, ole tämän kirjoituksen vastustamisen kanssa mitään tekemistä. Lääkärin ammattietiikkaan erottamattomana osana kuuluvan vaitiolovelvollisuuden on tarkoitus estää lääkäriä käyttämästä poikkeuksellista tietämystään potilaan yksityisasioista tavalla, joka voi tätä vahingoittaa, eli yksityishenkilön suojeleminen. Lääkärien nauttiman erityisen arvostuksen suojeleminen vaatii aivan erilaiset perustelut, joiksi ei kelpaa vetoaminen hämärään kunnioituksen puutteeseen ja nimeämättömien "monien" mahdolliseen loukkaantumiseen."
Pidä puolesi, Kainaloinen kana!
MT (ei varmistettu) |
Hyvä teksti. Lääkärimyyttiä ylläpidetään aivan liikaa Suomessa muutenkin. Ihmisiä hekin vain ovat, vaikka toisin koittavat kovasti uskotella. Tälläiset tekstit avaavat varmaankin 'liikaa' tämän mystisen alan opiskelua. Ja sitäpaitsi, tuntemani lääkisläiset puhuvat juuri samalla tavalla kyseisestä aiheesta kun heiltä vain kysyy, se vain ei päädy tiukkapipoisten ja jämähtäneiden kollegoiden korviin.
Vierailija (ei varmistettu) |
Kiitos kivasta kirjoituksesta mielenkiintoisesta aiheesta. Muistui mieleen lääkisopiskelijoiden jutut 90-luvun opiskelijabileissä, mutta niihin kaljanhuuruisiin "kaveri laattas ruumiin päälle" -juttuihin verrattuna kirjoitus oli mielestäni varsin siisti ja korrekti. Joko dissektiot on nykyään paljon siistimpiä, lääkisopiskelijat kultaisella 90-luvulla sepittivät oksettavia tarinoita tai kirjoittaja on roisimmat ja oksettavimmat detaljit tekstistään jo siivonnut.
Mitä taas tulee eri rasvakertymien ällöttäviin kuvauksiin, niitä sain kuullakseni jo yläasteella terveystiedon tunneilla. Meillä kävi lääkäri kertomassa miltä juopon maksa ja tupakoijan keuhkot näyttävät terveisiin verrattuna, ja tervakeuhkoista näytti jopa valokuvia. Ehkä tällaisesta valistuksesta ollaan sittemmin luovuttu...
Vesa Linja-aho, lehtori (ei varmistettu) |
Todella mielenkiintoinen bloggaus! Älä missään nimessä poista. Eivät ne vainajat tästä loukkaannu :-).
kertsu59 (ei varmistettu) |
Älä missään tapauksessa poista tekstejäsi,ethän sinä loukkaa niissä kohteena olevia vainajia,vaan selostat vain niitä seurauksia joita jostain elämäntyylistä saattaa seurata.Kaikki kunnioitus työtäsi kohtaan se ei todellakaan sovi kaikille.
Jussi (ei varmistettu) |
Mukava kirjoitus. Älä missään nimessä poista painostuksen vuoksi.
Mielensäpahoittajille tiedoksi, jos teksti ei miellytä niin sulje selain ja mene pois. Jos ahdistaa tosi paljon niin kipaise tekemään rikosilmoitus tai tutkintapyyntö. Jos tämä ei aiheuta toimenpiteitä tutkimuksen aloittamista pidemmälle, niin suosittelen keskustelemaan lekurin kanssa omista ongelmistasi.
Olisi mukavaa lukea lisää lääkäriopinnoista. Etenkin siitä mitä muuta opintoihin kuuluu kuin lukemista ja teoriaa.
t. J.S.
Vierailija (ei varmistettu) |
"Siksi pyydämme että kirjoittaja poistaa blogin."
En tiedä, mistä kaikki aina repivät tuon "sananvapauden rajoittamisen" tällaisissa asioissa. Pekka Louhiala ym. tdk tyypithän pyysivät poistamaan tekstin.
Lääkisläisenä pidin kyseistä tekstiä mauttomana ja komppaan edellämainittuja.
Lipastolainen (ei varmistettu) |
En tiedä, mistä lipaston porukka on eksynyt tätä lukemaan, mutta pidän törkeänä - ja erittäin loukkaavana - sitä, että tänne tulevat HY:n porukat "pyytämään" opiskelijan henkilökohtaisen kirjoituksen poistamista. Perustuen mihin? Totuuteen?
Lääketieteen etiikan dosentti Louhialan johtaman köörin pitäisi vakavasti miettiä, mihin aikaansa käyttävät ja mihin asioihin keskittyvät. Louhiala voisi nostaa mediassa ennemminkin esille Lääkäriliiton lobbauksen ja medisiinarien eturistiriidat yksityisellä ja julkisella puolella kuin mouhota täällä.
Huh, huh...
Vierailija (ei varmistettu) |
Olisi mielenkiintoista kuulla kuka on antanut yliopiston henkilökunnalle oikeuden vaatia opiskelijan poistamista? Ymmärtääkseni opiskelijalle kuuluu sama sananvapaus kuin Suomen kansalaisille muutenkin.
Etni (ei varmistettu) |
Hyvä kirjoitus, älä poista!
Vierailija (ei varmistettu) |
Itse olen vielä toistaiseksi elossa, joten patologin pöydälle en ole joutunut, mutta kirurgien leikeltäväksi siitäkin edestä. Olen ihan varma että leikkaussalissa työskentelevät ihmiset eivät toimi hartaan hiljaisuuden vallitessa kunnioittaen vakavaa sairauttani ynnä muuta sellaista, vaan heittävät herjaa ja puhuvat ruumistani koskevista toimenpiteistä perkaamisena ja kynimisenä ja näpertämisenä ja milloin minäkin. Voi kauhea. Sillä tavalla ihmiset toimivat työtään tehdessään. Minä olen ehkä kuolemassa syöpään, minulle se on elämän ja kuoleman kysymys, mutta hoitohenkilökunta on vain töissä, niiden elämä on toisaalla. Minusta se on kiva ajatus.
Pekka Louhiala (ei varmistettu) |
Tässä ei ollut kysymys sananvapaudesta tai sen rajoittamisesta vaan lääkärin ihmisiä kunnoittavasta julkisesta esiintymisestä. Nimimerkki kanssaopiskelija tiivisti olennaisen: miltä sinusta tuntuisi, jos lukisit tuollaista tekstiä juuri kuolleesta äidistäsi/lapsestasi/kumppanistasi?
Janne Paalijärvi (ei varmistettu) |
Kuulkaas Pekka Louhiala ja viisi muuta,
Elämässä tulee vastaan paljon sellaista, jota joku toinen pitää loukkaavana. Aina joku pitää jotain loukkaavana. Jos sanon pitäväni lihapullista, joku vegaani voi sanoa sitä loukkaavaksi. Se ei nyt kuitenkaan ihan aikuisten oikeasti mene niin, että netistä poistetaan kaikki se tieto, joka jotakuta ei miellytä. Se johtaa melkoiseen sensuuriyhteiskuntaan. En itse halua ainakaan elää sellaisessa yhteiskunnassa. Teistä en tiedä.
Onneksi olkoon muuten tilanteen helvetin hienosta PR-hallinnasta. Kommenttinne sai aikaan sen että juttu on nyt suomalaisen netin puhutuimpia. Aion levittää itse blogia ja kommenttejanne mahdollisimman moneen paikkaan maksimaallisen näkyvyyden aikaansaamiseksi. Niin tekevät monet muutkin.
Hauskaa päivänjatkoa